Förnya hästlicens - häst som haft licens tidigare år
Uppdaterad
För att kunna beställa hästlicens krävs att du först lagt till hästen i din hästlista, Mina sidor > Hästar.
- Gå till Mina sidor > Hästar.
- Klicka Aktivera licens.
Finns inte knappen till höger om hästen har den sannolikt redan en aktiverad licens för kalenderåret. Klicka på hästens namn och skrolla ner till rubriken Identitet. Under kolumnen Licens ser du den senast aktiverade licensen för hästen. - Välj ägare
Under rubriken Ägare/företrädare ser du den ägare som idag står på hästens profil. Om du inte avser byta eller lägga till ägare till detta namn, gå direkt till steg 4 i guiden.
Sök nya ägaren med personnummer/organisationsnummer enligt formatet ååmmddxxxx/nnnnnnnnnn.
Klicka sedan Sök. Dina träffar visas nu under direkt under sökfältet. Klicka Lägg till om den nya ägaren för att bekräfta. Har hästen fler ägare, repetera detta stycke.
Om du inte får någon träff vid sökningen ser du nu ett meddelande om att ägaren du sökt saknas. Du behöver nu skapa en ägarprofil för ägaren. Välj först Privat eller Företag och fyll därefter i uppgifterna enligt instruktion på sidan. Spara. Följ nu instruktionerna från steg 1 här i guiden. - Välj licens
Välj år för vilket licensen ska gälla samt vilken licenstyp du önskar.
Läs mer om våra licenser här. - Läs villkoren för ångerrätt
- Granska och skicka beställningen
Klicka på Beställ och granska sedan beställningen. Klicka Bekräfta och beställ.
Din beställningen är nu skickad och på sidan ser du beställningsbekräftelsen.
Om TDB uppfattade att någon uppgift var ofullständig visas i stället felmeddelandet med vilken uppgift som behöver kompletteras innan beställningen kan skickas. - Betalning
Om hästen haft licens tidigare år behövs inget godkännande av beställningen. Du har då möjlighet att betala direkt på sidan eller senare i Mina sidor > Beställningar. Betala beställning
Är det hästens första licens ska den godkännas av Sportavdelningen innan den kan betalas. Handläggningstiden för komplett beställning är upp till fem arbetsdagar. Om vi behöver kompletterande kopior/bilder kommer vi att skicka ett mejl till beställarens registrerade e-postadress.
I menyn Mina sidor > Beställningar kan du följa din beställning, se status, komplettera, ta bort beställningen (innan den betalats) samt även se kvittot när betalning genomförts.